Column | Moving Games : Hoe de sport kan inspelen op technologische ontwikkelingen | Robin

10 april 2021

Elke week deelt een columnist zijn/haar persoonlijke kijk op bepaalde zaken in Houten. Deze week Robin van Sportpunt Houten.

Columnist Robin | Bron: Sportpunt Houten

Het is dinsdagavond. Een groepje jongens staan al bij het hek van de voetbalvereniging te wachten terwijl de rest rustig aan komt fietsen. De een nog luisterend naar muziek, de ander zoemend op de elektrische fiets. Wanneer het groepje compleet is, lopen ze door de poort richting het clubhuis. Als je ze zou zien lopen, zou je denken ‘Wat een vreemd stel, die jongens, kan me niet voorstellen dat dat een team is’, maar niets is minder waar. Deze jongens hebben hun plek gevonden binnen de vereniging en dat hebben ze op hun geheel eigen manier gedaan. In het clubhuis lopen ze naar boven, ploffen ze in een van de kamers op de zitzakken neer terwijl FIFA opgestart wordt onder luid gejoel. De jongens pakken ieder een controller en spelen enkele potjes en wat skill games voor de trainer ze komt halen na een uurtje. De jongens zuchten en vragen de trainer of ze nog niet even mogen doorspelen en de trainer verzekert ze dat ze na de training nog een laatste potje mogen doen. Ze lopen snel naar beneden, kleden zich om en staan uiteindelijk wat onwennig op het veld. De trainer zet enkele van de skills games die de jongens net bij FIFA gedaan hadden uit en je kunt zien dat de jongens het herkennen. ‘Zie je wel jongens, we houden wel rekening met jullie en er zitten nog best wat handige trucs in dat spel van jullie’, lacht de coach terwijl hij een bal richting een van de jongens trapt.

Gaming is iets wat steeds meer voorkomt onder jongeren qua vrijetijdsbesteding. De cijfers liegen er niet om. Ruim 40% van de jongens en 11% van de meisjes tussen de 12 en 16 jaar speelt dagelijks games en in het basisonderwijs ligt het percentage op bijna 50% bij jongens en 20 % bij meisjes. Voor veel mensen gaan gamen en sporten niet samen. Bij gamen zit je vaak veel stil achter een scherm en bij sporten en bewegen probeer je juist mensen in beweging te krijgen. Zijn er mogelijkheden om deze twee wel te combineren en zouden sportaanbieders hiermee nieuwe doelgroepen aan kunnen spreken?

In de games die jongeren veelal spelen, zitten elementen die ook binnen verschillende sporten terug komen. Samenwerken, coördinatie, anticiperen op tegenstanders en reactievermogen zijn skills die binnen veel games op de proef gesteld worden. Daarnaast heb je diverse games, zoals FIFA, waarin er specifieke skill games zijn waarmee je specifieke oefeningen of bewegingen kan trainen. Deze oefeningen of bewegingen kunnen juist ook ingezet worden tijdens de reguliere training.

Niet alleen voor jongeren is de combinatie tussen sporten en gamen een interessante om naar te kijken. Binnen veel meer velden worden technologische ontwikkelingen toegepast. Neem bijvoorbeeld een interactieve muur in een gymzaal waar diverse bewegingsgames op gedaan kunnen worden, online spelletjes met bewegingselementen erin om eenzaamheid bij ouderen tegen te gaan of virtual reality games voor volwassenen.

Gaming is niet iets wat recht tegenover sporten en bewegen hoeft te staan. Er zijn hele mooie mogelijkheden om het juist te combineren en op die manier het aanbod te innoveren en vernieuwen.


Current track

Title

Artist

Current show

Daar Hou Ik U Aan

10:00 11:00

Nu op Houten FM:

Alesso & Armin van Buuren - Leave A Little Love