Lennart Michels road to China – Etappe 2

4. /
  5. Jong
  6. /
  7. Lennart Michels road to...

Houtenaar Lennart Michels fietst om aandacht te vragen voor zijn ziekte Diabetes Type 2 van Houten naar China. Onderweg schrijft hij zijn bevindingen op en deelt deze met alle Houtenaren. Via www.lentochina.com kan iedereen hem steunen om meer geld op te halen voor onderzoek en lees hier het tweede deel van zijn verslag.

Daar ben ik weer! De laatste keer dat ik iets schreef was ik in Düsseldorf. Nu, 2 weken verder, ben ik inmiddels aangekomen in Ljubljana, Slovenië.

Door Duitsland fietsen was prachtig. Via een mooie vlakke route langs de Rijn werden de heuvels om mij heen alsmaar hoger. Ook kwamen er op die heuvels steeds meer oude kastelen aan de horizon, die het plaatje helemaal afmaakten. In Duitsland heb ik een aantal keer gebruik gemaakt van een platform dat Warm Showers heet. Het is een soort “couch surfing” waarbij fietsers van over de hele wereld een overnachting aanbieden aan voorbijreizende ‘collega’s’. Ik ben er steeds heel hartelijk ontvangen, mocht mee eten en heb hele avonden gevuld met gesprekken over alle avonturen die beleefd zijn.

Het moment dat ik de Rijn achter me liet, om via de binnenlanden richting München te gaan, had ik afgesproken met Richard, een jongen uit Rotterdam, die ook onderweg is richting China. We besloten om anderhalve week samen te fietsen, tot aan de plek waar ik nu ben. Het is erg leuk om weer wat gezelschap te hebben op de fiets! We kunnen het goed met elkaar vinden en fietsen gelukkig op eenzelfde tempo. We zoeken de mooiste slaapplekjes op, zoals aan de Chiemsee (foto bijgevoegd), waar we aan het grote meer op een strandje onze tent hebben opgezet.

Na Duitsland gingen we de grens over naar Oostenrijk. Met een nieuwe negatieve coronatest in ons bezit was de grensovergang geen probleem. De Alpen waren daarentegen een grotere uitdaging. In totaal moesten we 3 passen overkruisen; De pas naar Obertauern, de Katschberg en de Wurzenpass. Alle drie bij elkaar opgeteld slechts 20 kilometer lang, maar wel zo’n 2000 hoogtemeters bij elkaar opgeteld. Met de fietsen in het lichtste verzet en genoeg adempauzes kwamen we er gelukkig goed doorheen. De afdalingen waren misschien nog wel enger! Met 50 á 60 kilometer per uur door de bergweggetjes naar beneden… gelukkig had ik net mijn remblokjes vervangen!

Uiteindelijk kwamen we ook in Slovenië met een nieuwe negatieve coronatest gemakkelijk de grens over en zijn we aangekomen in Ljubljana. Slovenië is een prachtig land, met grote natuurgebieden en overal om je heen kenmerkende spitse, besneeuwde bergtoppen. Overal waar je kijkt, lijkt het een mooi schilderij. In Slovenië wordt ook eindelijk het weer wat beter. De regen in Duitsland en de sneeuwstormen in de Alpenpassen hebben plaatsgemaakt voor zon. Dat betekent dat de lange broek en jas eindelijk opgeborgen kunnen worden in de tas en de zonnebrand erbij gehaald kan worden!

In Ljubljana hebben we nu twee rustdagen ingepland. Daarna ga ik verder richting Zagreb, in Kroatië. Daar woont een vriend van me en kan ik een nachtje logeren. Richard vervolgt zijn route naar China net iets zuidelijker, door eerst langs de Kroatische kust te fietsen.

Ik ben heel benieuwd hoe het weer zal zijn om in mijn eentje te fietsen, maar daarover volgende keer meer!

De reden dat ik deze reis onderneem is dat ik Diabetes Type 1 heb. Ik wil hiervoor graag meer awareness creëren en ook geld ophalen voor meer onderzoek. Jij kunt me ook steunen hierin, via www.lentochina.com. Ook ben ik de volgen op Instagram en Facebook!